Muslibua - 4532 mMoldalsbua - 4673 mBergs-Angard gj - 4735 m

Opplysninger om A/S Dovre Sag og Høvleri/ Storsaga.

Område:Østsida nord for Grimsdalsvegen.
Plassering:Einbugga Mølla
Koordinater: 32V 0511951 6873706
Bruk: Sag
Historikk:Storsaga var utan tak, ho hadde "dobbelt tømmersirkel" med "kante" på høgre sida og "kløyve" på venstre sida. Motorhuset var eit bordkledd bindingsverk hus med pulttak. Sagbenken hadde rullar av jern og eit todelt trebrett, på eit understell av langsgåande jernbjelkar og tverrgåande trebjelkar. "Ari-saga" var konstruert av ingeniør Nyholm frå Sverige. Det var firmaet Rolf Lycke i Oslo som forhandla "Ari-saga" i Norge. Ho hadde hule rullar med kulelager og endeflensar som passa inn i skjenene på undersida av bretta. Saga hadde tre gir, slik at ein kunne styre fram- og attendeføringsfarten. Saga vart bygd på ein spesiell måte, der dei to sagblada var montert på kvar sin spindel. Dette fordi det var mykje grovt og storkvista tømmer på Dovre, og det var eit poeng at dei to sagblada fekk ulik hastigheit. Saga var drifta av kraftverket i Einbugga. Saga vart bygd i 1938 av Tofte 38/1, Bergseng 40/1, og Tallerås 54/1 og 54/2.
Levi Hestdalen skriv: "Jeg har nevnt tidligere i denne framstilling at det var vanskelig å omsette tømmer fra gårdsskogene på Dovre fordi det ikke fantes noe sagbruk i bygda til å foredle tømmer til trelast. Dette spørsmålet tok jeg opp med daværende formann i skogrådet, Olav Landheim på Tofte, men også med den forrige formannen, Simen Tallerås. Etter å ha diskutert saken i detaljer, ble de enige om å kjøpe en ny sagbrukstype, Ari-sagen, fra Sverige. Dette var en forbedret type av små sagbruk som jeg var blitt kjent med under mitt studieopphold i Sverige. Denne sagbrukstypen ble innkjøpt og montert i nærheten av A/S Mølla og Toftemo på ei slette mellom hovedveien og Lågen, hvor det var rommelig med plass både for tømmer og det foredlede produktet. Sagbruket ble montert og prøvekjørt og fungerte helt tilfredsstillende, men problemet var at tilgangen på skikket tømmer var langt fra pålitelig. Bøndene var nølende til om de skulle avvirke et visst kvantum for salg. Når vi snakker om salg av tømmer i dette distriktet, var tømmeret ofte av dårlig kvalitet. Det velmente initiativ med innkjøp av sagbruk fikk dessverre ikke den støtte det fortjente fra skogeierne. Denne lunkne holdningen hadde deprimerende virkning på sagbrukseierne, som gjorde det vanskelig å holde sagbruket beskjeftiget endog sesongvis. En slik mangel på støtte og interesse førte til at sagbruket senere ble solgt."
Thor J. Ulheim fortel at han var bakgut på Storsaga. Ein kar frå Tofte i Heidal var sagmeister den gongen, Tor Korsvold var og innom her som sagmeister. Det var mykje saging her før krigen braut ut.

Under krigen tok tyskerane over drifta, saga vart da kalla "Konstruksjonssaga". (A/S Konstruksjon var eit entreprenørfirma som bygde mykje for tyskerane på Dovre og Dombås under krigen. Dei som jobba her var tvangsutskrivne nordmenn.) A/S Konstruksjon gjekk over frå vasskraft frå Einbugga til oljemotor. Tyskerane skar mykje material under krigen. Etter krigen vart saga ståande ubrukt til 1952 da dei fyrste eigarane kjøpte att saga, men ho vart lite brukt. Rundt 1955 skulle dei bygge eit stort varelager for innkjøpslaget sør for Dovre stasjon. Storsaga vart da rive og sett opp att som ein del av varehallen.
BLÅ RUTE!! Ragnar Ulen fortel: "I mars 1940 kom det mykje matvarar med toget til Dovre stasjon, fordi krigen var frykta å kome til landet. Maten skulle fordelast ut til folket. Fyrst køyrde oss maten til "sagje ved mølla" med hest og slede, dette var eg med på. Så måtte oss flytta maten vidare til Toftemo skysstasjon, fordi bygdafolket stjal av maten. Dette fortsette og siste lagring vart på Lindsøhaugen. Matvarane var mest sukker, kveitmjøl, kaffe og hermetikk."
Eiere:Merete
Kilde:Kart 1958, Jørgen J Ulheim, Olav Tofte, Ragnar Ulen, Anno Norsk skogmuseum 1938