Opplysninger om Ekstremveret SLETT.

Område:Vestsida sør for Jøndalen
Plassering:Bilder frå HANS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bruk: Fløtt til Storofsen
Historikk: SLETT Det har vore store flaumar i Gudbrandsdalen der Dovre har vore hardt ramma. Rolv Øygard frå Skjåk fann eit gamalt papir der det sto skrivi: ""Digerofsen" i 1348, året før var det barnedaude, og året etter var det mannedaude." Store vårflaumar har det vore i 1808, 1827, 1846, 1850 og 1860 "Storflaumen", og i 1863. Målte vårflaumar i 1879, 1897, 1909, 1910, 1916, 1921, 1924, 1927 og 1934. "Storflåmen" kom 1. september 1938, den gjekk mest utover vestsida av dalen, det var da Musa og Ilka herja som verst på Dovre. Maningåe var og stor og stygg den hausten. Ny flaum året etter i juni 1939, og flaumen juli 1958 øydela både veg og jernbane fleire stadar utover Gudbrandsdalen. 26.mai 1963 var det flaum i Dovre, det var mykje regn, og Einbugga gjekk over sine bredder. Denne dagen var det avduking av minnestøtta etter Ole Hjellemo. BLÅ RUTE!!! Sigurd K. Bø skriv på facebook: "Hugsa en Edvin Rindal kom inn på Frick i Storrustenbygget, og sa at veigen va sperra på Dovre, da reste oss sjølsagt neover, va uppover åt jønbanebrue, va en del som gjekk over den, blant anna nogo frå NRK me mykjy utstyr, hørde kor Einbugga rulla stein." Flaumen i juni 1966 var ein smelteflaum med regn attåt, som ramma Dovre ved at Dragåe flaumde over, beboerane i "Sauerweingjeilin" fekk merke det. Skadeoppgjeret etter flaumen: "Johs. H. Slette kr 3168,-, Johan Hagevold kr. 1155,-, Olaf Elven kr. 2260,- og Hjalmar Sørbø kr. 1150,-. Lensmannskontoret opplyser at det enda manglar takst hjå bakar Per Båtstoløkken, som vart påført dei største skadane." Det vart sagt at Mjøsa var i ein 30-års flaum. "Vesleofsen" i 1995 ramma heile Austlandet i juni. Lågen var flaumstor i Rosten, den nye brua heldt på å reise, men ho vart redda ved at dei la på ho mykje tyngde. Det gjekk 662 m3/s gjennom vassmålaren, det er den største vassmengda i Rosten sia 1918. Store areal med dyrka mark gjekk tapt. 10. og 11. juni 2011 var det stor flaum, Skogabrua strauk, E6 var stengt, og det gjekk fleire store ras. Det er målt til at dette var ein stor 50-års flaum. Det har heilt sikkert vore fleire lokale flaumar opp gjennom tida. Både regn, snøsmelting og oppdemming kan vera lokalt å berre ramme ei å. EKSTREMVERET "HANS" 7.-9. august 2023 kom ekstremveret "Hans", som trefte store deler av Austlandet. Veret kom inn frå aust gjennom Sverige. Det kom store mengder regn som resulterte i flaum, ras, evakueringar og oversvømmelsar dei tre dagane. Det vart store materielle øydeleggingar, og infrastrukturen heldt på å kollapse. Vegar vart øydelagt, all jord heilt metta og oppbløytt. Det kom mykje regn i juli, og regnet fortsette etter HANS ut september Trond Knapp Haraldsen: "At regn kommer inn østfra, skjer uavhengig av klimaendringer. Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Hadde vi fått juliregnet og "Hans" uten å ha fått junitørken først, hadde skadebildet begynt å ligne på Storofsen." Meteorologisk institutt: "HANS kan forventes å bli overskredet sjeldnere enn en gang hvert 100 år." Flaum stytta på Lalm 9. august 2023 var omtrent oppe på nivået til "Storflåmen" i 1938. Randklev jernbanebru i Ringebu kollapst i Lågen 11.september 2023.
Eiere:SLETT
Kilde: