Opplysninger om Foksåe .

Område:Dovrefjell sør for E6 til vannskillet.
Plassering:Dovrefjell ved Fokstugu
Bruk: Vatn
Historikk:Ragnar Sønstebø skriv om Foksåe: "Foksåe er en typisk fjellelv som har sitt utspring ved vannskillet mellom Storhøene, Halvfarhø og Falketind, og renner vestover mot Fokstugumyrin i ca ti kilometer før den svinger nordøstover, og etter ytterlige syv-åtte kilometer renner ut i Vålåsjøen. Elvevannet fortsetter videre ned i Folla som ender opp i Glomma. Foksåe har et stort nedslagsfelt med mange bekker som gir jevn bra vannføring gjennom hele året, men i vårløsningen kan åa bli til ei vidløftig elv med mangedoblet vannføring. I år 1646 ble husene til fjellstugu flyttet fra den gamle fjellstugutomta som er et par kilometer sør for nåværende, ved nordenden av Nordseterhovda. Det ble nå fast bosetting i Fokstugu, og bygget flere nye hus for gardsdrift og losji, og det er grunn til å tru at Foksåe med god og sikker vannføring kan være en medvirkende årsak til flyttingen. I alle fall ble vel dette den første regulære utnyttingen av Foksåe. Det ble inntil åa bygd stall, fjøs, kokhus og våningshus, som alle hadde behov for vann til den daglige drifta. Fra 1600-tallet var en del garder i nordgudbrandsdalen pålagt å betale skatt i form av fjellstugutoll, og Fokstugu mottok fjellstugutoll som 200 tønner korn i året. Det ble derfor allerede på denne tida bygget eget kvernhus på Kvennhusøyn, som ligger på nordsida av Foksåe omtrent der som NSB seinere bygget inntaksdam for eget kraftverk. Det var kvennhus der i to hundrede år fram til 1850-åra da korntollen ble erstatta av statelig driftstilskudd i reine penger. Da jernbanen ble bygget over Dovrefjell i årene fram mot 1921 ble det etablert jernbanestasjon, vokterbolig og flere boligbrakker ved Fokstugu, og det ble da anlagt eget kraftverk på stasjonsområdet. Det ble da bygget en inntaksdam (0515131-6886687), som fortsatt er nesten inntakt, femti meter ovenfor den gamle veibrua, og så ble det gravd ned en 12 tommer vannledning ned til turbinen i kraftstasjonen. Dette kraftverket var i bruk fram til begynnelsen av 1960-årene da den første høyspentledningen ble satt opp over Dovrefjell. Selve bygningen til kraftstasjonen står fortsatt intakt på Fokstugu Stasjon sitt område, men turbinen er demontert og fjernet. Gjennom samme rørgaten ble det også fylt vann på damplokomotivene via et vanntårn ved jernbanesporet. Det er ingen bruer over Foksåe før en kommer ned til Fokså Bru der gamle riksvei 50 (nå sykkelvei og skiløype) krysser åa. Rett ovenfor denne brua ser en rester etter brukarene til ei eldre bru. På sekstitallet ble hovedvegen flyttet ned dit som E6 går nå, og da ble det ny betongbru der. Midt ut for gardstunet er det også ei gammel bru der vinteveien og gamle kongeveien fortsetter nordover. Etter dette er det ingen flere brukryssinger før en kommer nordover til Nyseterveien, som krysser Foksåa der denne møter Løken, som kommer fra Harrtjernene." Foksådalen er eit gjel der det kvar vinter legg seg store "sjoggfonner" som er farlege for ras, og fleire har omkommet i området.
Eiere:Lest GG , Merete, ABj Lest på nytt 16.10
Kilde:MK, Ragnar Sønstebø