Ved vegen til L - 1504 mGammelsæterbue - 2827 mVigerust - 3829 mVesl-Brennmåsà - 3900 mRudimåsåhuset - 3936 mSætromsmåsåh - 4022 mSlette - 4029 m

Opplysninger om Rudikvenne.

Område:Østsida sør for Grimsdalsvegen.
Plassering:Rudiåe, i Bygningshistorisk park
Koordinater: 32V 0514645 6869600
Bruk: Kvenn
Historikk:Matr. 1668 og 1723: "Qvern hvorpaa kand mahles til huusnøtte". Etter verditakseringa etter Storofsen var eit kvennhus "bortskyllet".
Frå Sefrak registreringa rundt 1980: "Ola Vadet, Per Tallerås og Siver Hovde restaurerte kvenne på slutten av 1800-talet. Ho er 4,3x4,65 meter. Kvenne var ute av bruk før 1. verdenskrig. Like ovanfor kvenne er det ein tømra kverndam, som framleis er lett å sjå." Gunnar Rudi fortel til Dagningen 7.juni 1958: "Heile gardstunet lå lenger nord, men ble flyttet til sin nåværende plass fra 1860-årene. Det var av tømmeret fra den gamle garden at kvern og tørrstugu ble bygd. Kverna er ført opp av stabburstømmer som bl.a. bærer årstallet 1735. Fra eldgammelt har det vært både kvern og sag spesielt for Rudi på bekkens nordside, men det lå noe lenger ned enn nå, og den kverna som nå restaureres, ligger dessuten på sørsida av bekken ved et ikke ubetydelig damanlegg."
BLÅ RUTE!!! "KONTRAKT: Mellom fru Mari Rudi, Dovre kommune og Statens Kornforretning er i dag inngått følgende avtale: 1. Kverneieren sørger for at en bekkekvern og en badstu(anlegget), beliggende på hennes eiendom Rudi 56/1 i Dovre herred, blir restaurert og innen utgangen av året 1962 satt i slik driftsmessig stand at de kan benyttes i demonstrasjonsøyemed. Kverneieren er ansvarlig for at restaureringsarbeidet blir solid og fagmessig utført. Bl.a. skal det sørges for at defekte deler blir skiftet ut. Restaureringen skal dog utføres slik at anleggets eksteriør, interiør og utstyr ikke blir endret. Planleggingen av arbeidet skal skje i forståelse med St.K. 2. St.K. bærer etter nærmere avtale med kverneieren, utgiftene til leid arbeidshjelp og materialer til restaureringen. 3. Kommunen bærer alle utgifter som er forbundet med et effektivt vedlikehold av anlegget, bl.a. slik at dette i "malingssesongene" er i slik stand at det kan benyttes i demonstrasjonsøyemed. Vedlikeholdsarbeidene skal utføres slik at eksteriør, interiør og utstyr ikke blir endret. Kommunen betaler også brannforsikringspremien for anlegget. (se punkt 6) 4. Anlegget kan ikke uten kommunens og St.K.s tillatelse skilles fra den øvrige eiendom og overdras særskilt. 5. Uten kommunens og St. K.s tillatelse kan anlegget ikke flyttes eller vannkraften tilstrekkelig til drift av kverna, tas bort. Hvis det oppstår forhold (f.eks. ekspropirasjon av tomtearealene eller vannkraften) som gjør det nødvendig eller hensiktsmessig å flytte anlegget, kan kommunen kreve å få dette med tilhørende minnelig overenskomst fastsettes ved skjønn. Skjønnsnemnda oppnevnes som anført under punkt 12. Eventuell overdragelse og nytt plaseringssted skal dog være godkjent av St.K. 6. Kverneieren plikter å sørge for at anlegget til enhver tid holdes brannforsikret for en sum minst like stor som kostnadene med anskaffelse og gjenoppføring av et tilsvarende anlegg. Ved eventuell brannskade i den utstrkning at det ikke er mulig å reparere anlegget, skal det forsøkes å skaffe et annet til erstatning. Hvis dette ikke er mulig, skal kommunen og St.K. ha tilbakebetalt så stor del av brannforsikringssummen som svarer til Deres ytelser (se punkt 2 og 3) 7. Publikum skal ha full anledning til å se anlegget. Eieren holder døra til så vel kvernhuset som badstua åpen i sommertiden. Sluttede selskaper på tur i distriktet skal også kunne slutte avtale med eieren om demonstrasjon av tørking og maling - eventuelt mot vederlag. Også kommunen og St.K. har rett til å bruke anlegget i demonstrasjonsøyemed. 8. Kverneieren påtar seg å føre tilsyn med at anlegget ikke forfaller eller blir ødelagt på annen måte. Kommunen skal varsles straks det blir konstatert skade på anlegget.' 9. Unntaksvis kan kverneieren tørke og male sitt eget korn på anlegget (dog uten trygd). 10. Kommunen har rett til ved en eller flere av sine funksjonærer og/eller særskilt oppnnevnt utvalg å føre kontroll med at kverneierens forpliktelser etter denne kontrakt blir overholdt. Også St.K. har rett til å la anlegget inspisere og gjøre innsigelse gjeldende dersom de øvrige parter ikke overholder sine forpliktelser. 11. Alle bestemmelser i denne kontrakt vedrørende kverneieren gjelder også fremtidige eiere av anlegget. 12. Alle tvister som måtte oppstå i forbindelse med denne kontrakt, skal, uten minnelig overenskomst, avgjøres med bindende virkning av en voldgiftsnemnd på 4- fire- medlemmer, hvorav partene oppnevner ett medlem hver, mens sorenskriveren i Nord-Gudbrandsdal oppnevner oppmann. I tilfelle stemmelikhet er oppmannens stemme avgjørende. 13. Kontrakten tinglyses, og tinglysingsavgiften bæres av St.K. 14. Kontrakten er utferdiget i tre eksemplarer, og partene får ett eksemplar hver. Dovre, den 26/7 1961 Kverneier Mari Rudi For Dovre Kommune Th.Schanke For Statens Kornforretning Anton Berg"
Eiere:Red GG Merete ABj
Tilstand:God
Kilde:Per Rudi, Statens Kornforretning - melding frå Bekkekvern-utvalget 1955-1965, Avis 7/6-1958