Bergs-Angard gj - 3655 mBorstadflåe - 4394 mSlette - 4598 mGammelsæterbue - 4804 mVigerust - 4849 mTaarud - 4944 m

Opplysninger om Skjelstad 39/1 og Bergseng 40/1.

Område:Østsida sør for Grimsdalsvegen.
Plassering:Storbekken (koor. i Prestgardssvingen)
Bruk: Vassveg for vatning
Historikk:Storbekken kjem frå innanfor Storhovda, og kjem rett ned mellom Skjellstad og Bergseng før den renn ned i Eibugga. Bekken kan nok vera både flaumstor og heilt turr. Ein kan enda finne restar etter veita. Ola Hansson Bergseng 40/1(1751-1823) og Ola Hansson Skjelstad 39/1b (1765-1849) sette opp denne kontrakta i 1795: "Da jeg Ole Hansen Bergseng paa den eene og Ole Hansen Skjelstad paa den andre side er kommen i en venlig foreening om vandet i Storbækken kaldet og de der i rindende smaa bækker saaledes at vi bægge skal bruge det til vores fornødenhed saalenge der er saa meget vand, halvdeelen hværefter hin fra gammel tid brugende vandgang, og naar det bliversaa lidet at 2de karler ei kan vande der med, skal vi have vandet omskiftning hvær sit jævndøgn, og hvær skal beholde sine vandganger efter som det forhen har været brugeligt, dog skal ingen af os tage alt vandet før han taler med den andre derom, og naar den eene icke behøver vandet kan den andre bruge det alt som han har det nødig dog med den andres tilladelse."
Eiere:Merete ABj
Kilde:Gardsbok 3, Lars og Hans Bergseng, Olav Ekrehagen