Rollestonbua/ S - 3934 mSteinbuer, to b - 4504 mOppsynsbu, Stro - 4636 m

Opplysninger om Parkerbua.

Område:Dovrefjell: Snøhetta og skytefeltet.
Plassering:Der hvor Kaldvella og Stropla møtes (omtrentlige koordinater)
Bruk: Jakt
Historikk:Jo Ruste hadde denne på nordsiden av Stropla. Murene står igjen. Mølmen: Parkerbua på vestsida av Kaldvella ca. 2 km nedenfor utløpet fra Kaldvellsjøen (ca. kartref.: Snøhetta 255 110). Den er bygget antagelig ca. 1885 for engelskmannen Mr. Parker, som drev både rype- og reinjakt i Oppdalsfjella. (Muligens bygget av dovringen Jo Ruste (f. 1834) på bestilling av Mr. Parker). Det er få opplysninger om bua, siden den var eiet og brukt av engelskmenn. Vi har funnet en kort beretning nedskrevet i 1890 av en svenske ved navn Hassan. Han hadde leiet "Jonas" fra Oppdal som kjentmann og hjelper. Hassan og "Jonas" bodde i "Parkerbua" i flere dager. Bua blir beskrevet som en "jord og stenbod" inngravd i jordbakken. Hassan var heldig med reinjakta og skjøt to store bukker i Nystuguhøa. Både Hassan og "Jonas" må ha vært spreke. Sent en kveld med nysnø og fullmåne fikk de det merkelige innfallet å gå på toppen av Snøhetta. De nådde toppen noe over midnatt, og alt var idyllisk inntil det plutselig begynte å gå store snø- og steinras i en av fjellsidene. De to ble grepet av en sterk uhyttestemning og la på hjemvei det forteste de kunne. I dag synes bare tuftene etter "Parkerbua". Taket, som var av tre, ble gjennom tidene brukt til ved bl.a. ved Kaldvellsjøen. I hytta der er det forøvrig bevart en treplate med navnet "Parker" innskåret.
Eiere:
Tilstand:Bare murene står igjen
Kilde:Villreinen 1993, Mølmen (Jakt og fangst i Oppdal)

Registrert av:GG